"JOHANNES
BEVIS - DER VAR EN AFTALE!"
Så Johannes
Døberen havde altså vitterlig en klar aftale med Jesus om efter sin død at lade
ham overtage koncernstyringen, der således ikke beror på bekvemme retoriske
tilsnigelser over det endnu varme lig?
Nattens drøm
om ved uagtsom omgang med en el-installation at have forårsaget nedbrænding af
hele to københavnske kirker trods forsynets adskillelse af dem med flere
københavnske havnekanaler bemyndiger mig muligvis ikke just til så evangeliske
associationer blot i anledning af en endog kulturradikal avisoverskrift. Og
dog, og dog: Thi tilsiger ikke allerede Luther os at synde dygtigt for således
gennem angeren at komme langt nærmere Gud end alle de skinhellige og
gerningsretfærdige? Således forlyder det jo også at skurken Barabbas endte i
Kristi efterfølgelse.
Hvis vi nu
"Freudiansk" skiftede drømmens københavnske kirker ud med larmende
københavnske bladhuse, der jo efterhånden helt har overtaget deres plads, så
fik vi tillige en god overensstemmelse med det umotiverede kulturradikale
islæt. - Samtidig med at vi klogeligt ikke alt for grundigt brænder vore broer
tilbage til den kirkelige velsignelse - hvis rundhåndethed jo som bekendt er
anderledes radikal end den blot kulturradikale ditto, som sjældent er det papir
værd den er skrevet på.
For ganske
som der er forskel på ægte kristendom og kulturkristendom, så må der skelnes
mellem eftersnakkende kultur-tolerance og en intuitiv human dybde som hos den
nylig afdøde maler Ruben Gelardi med sin arianske og nærmest jødekristne-islamiske
kristendom, der stædigt, men lavmælt undsagde Treenigheden som en langt senere
noget barok og ret beset blasfemisk tildigtning - der dog heller ikke skal have
lov til at ødelægge vor økumeniske samdrægtighed. For kun fladbundede sind uden
eget liv tiltrækkes og lyser op af unødigt politiserende konflikter med al
deres ydre "dramatik" - såsom den dagens avisoverskrift i
virkeligheden henviser til.
Også vor
drøms fatale løse elektriske forbindelse har skam spor i den personlige empiri,
hvormed til almindelig orientering og med særlig hensyn til mediernes
psykiatriske darling Henrik Day Poulsen dog ikke ligefrem hentydes til
el-stimulering af oxiderede hjernereceptorer. Vor beretnings kulturradikale
islæt hentet fra dagens "Politiken" tilhører derimod ikke drømmen selv
– med mindre vi da stadig drømmer... Men såfremt vi virkelig stadig drømmer, da
kan også dette ubudne element med dets sære forening af kollektiv strømlinethed
og amatøristisk selvfedme spores og forklares empirisk:
For læste vi ikke forleden sammesteds, at
Carsten Jensen nu er havnet på livsvarig kunststøtte – mens den netop afdøde maler
Ruben Gelardi omvendt for nylig blev afslået et helt beskedent arbejdslegat
under henvisning til talentets og arbejdernes kvalitet? Dette på trods af at
han kom på akademiet allerede som 15 årig og tidligt blev anerkendt som noget
nær et vidunderbarn på sit felt – indtil Janteloven indhentede ham…
Om journalisten Jensen, der i stil, humor og anliggender til forveksling minder om sin gamle fjende Georg Metz, intet ondt ord, for han er vist nok en flink fyr uden intrigevæsen under den ydre fromheds noget luftige kappe. Men jeg tør dog ydmygt bedyre, at jeg i de nævnte henseender desværre trods de største anstrengelser har så ringe lighed med Jensen, at det ikke behøver nogen forklaring, at ikke også jeg er blevet uopfordret betænkt af sagkyndige og stilsikre underjordiske udvalg af myreflittige gnavere, der aldrig sover og intet glemmer.
- Aktuel
anledning har sluttelig også drømmens kirkelige islæt, der således ikke alene
beror på drømmelivets velkendte forvrængninger: For jeg blev sent i aftes ringet
op af en præst, der følte både Folkekirken, Loven og sig selv forbigået af
afdøde Ruben Gelardis uformelle pårørende, der i mangel af familie har tilladt
sig egenmægtigt at arrangere hans bisættelse i Metodistkirken i Rigensgade uden
først at cleare deres forehavende med den retmæssige
"begravelsesmyndighed".
Thi således
hedder det nemlig – lidt i stil med det imponerende tyske ord ”Begrabungs-unternehmer”,
der dog betyder ’bedemand’. Og ligesom alle andre praktikanter må også jeg
straks med barnligt drengesind plapre autoritativt ud med hver nyt ord jeg
hører, som havde jeg selv udmejslet det møjsommeligt, drevet af års stædigt gentagne
og uafviselige erfaringer.
Vor kirkelige
mands forurettelse er dog måske lige så meget på egne vegne som på Folkekirkens. For
helt i humoristen Albert Engströms ånd - "Liget har selv bagt kagerne -
værsgo og tag!" - påberåber vor mand sig nemlig en gammel aftale med
afdøde uden hverken angivelse af udløbsdato eller promille, om at måtte forestå
hans begravelse i tidens fylde. Hvem af de to, der dengang tog det både
behjertede og fremsynede initiativ, vedrører i øvrigt ikke sagen, så lidt som
den aktuelle promilles fordeling ved hin festlige lejlighed – og kan derfor
allerhøjst have formiddagspressens interesse….
Og ganske som en egenrådig gammel same i sin
tid betroede mig, at han såmænd udmærket kendte havørnens rede og sagtens kunne
skyde ørnen, hvis han ville - således betroede kirkens mand mig, at han såmænd den
dag i dag ville kunne få begravelsen aflyst, hvis han ville: ja, at det i
grunden næsten var hans pligt at berigtige denne procedurefejl – der nemlig
tillige formelt må anses for at være i strid med ligets vilje som trofast
betalende medlem af Folkekirken på de velkendte og gældende vilkår.
Nuvel, jeg
tænder ikke på forhandlinger, administration og manipulation, der alene ejer
den øjeblikkets uskønne sociale magt, hvori jævne folk gerne benovet ser
”begavelse” – men helt savner ånd til at modstå vejr, vind og tidens tand;- og jeg
er da indrømmet heller ingen ørn til sligt.
Men det var
heldigvis ikke svært at overbevise Kirkens mand om det pligtskyldige hensyn til
alle de gæster der i tilfælde af aflysning i ellevete time ville komme til at gå
forgæves til gravøl – og som næppe alle er stærke nok i troen til at
vedligeholde både gejsten og branderten, indtil Marmorkirken med en træghed i
stil med den bibelske jætte Goliats og Den Spanske Armadas omsider bliver
mobiliseret – om så også med både Kristi og Pavens velsignelse.
Som et appendix
til vor beskrivelse af Vesterlandets undergang skylder vi sluttelig at føje den
eftertænksomme iagttagelse, at vor diskurs jo blev foranlediget af en aktuel
avisoverskrift: For denne rummer nemlig en tvetydighed beroende på begrædelig
moderne retskrivning: Således skelner man i moderne dansk retskrivning ikke
længere mellem ”Johanne’s bevis” og ”Johannes’ bevis”, men skriver i begge
tilfælde ”Johannes bevis”. Ved brug af gammel retskrivnings apostrof ville vor
fatale forveksling af Enhedslistens ypperstepræstinde Johanne med Biblens
Johannes Døberen således have været undgået og forebygget fra første færd.
Men heraf ser vi til gengæld endnu engang hvor inspirerende og livgivende fejltagelser, forvekslinger og ufuldkommenheder undertiden kan være – idet det nemlig også på tankens område gælder, at man skal vogte sig for den skinhellige gerningsretfærdighed, der bryster sig af under alle forhold at efterstræbe at tænke så fejlfrit og uklanderligt som muligt.
Men heraf ser vi til gengæld endnu engang hvor inspirerende og livgivende fejltagelser, forvekslinger og ufuldkommenheder undertiden kan være – idet det nemlig også på tankens område gælder, at man skal vogte sig for den skinhellige gerningsretfærdighed, der bryster sig af under alle forhold at efterstræbe at tænke så fejlfrit og uklanderligt som muligt.
Dog tør vi
ikke tage ansvaret for at opfordre andre til at følge i vort antikke fodspor:
For hvis nogen nemlig skulle nære ønsker om at komme i betragtning som kommende
ihændehavere af legater fra Statens Kunstfond, så ville en sådan grammatisk
atavisme udløse en øjeblikkelig abort, idet man nemlig da vil genbruge den
ubetalelige, ja næsten opfindsomme formulering hos et andet lærd udvalg engang, hvori
det hed: ”…alene ansøgningen må ved sin ekstravagante facon anses for
diskvalificerende i sig selv”.