JULELEGE...
"PLAGIAT-FØLJETON"
Ovennævnte ord har jeg aldrig selv
brugt, men låner det fra Oliver Stilling i hans kongeniale
blog-indlæg om en morsom amerikansk plagiat-sag.
Til gengæld har jeg i rigt mål og
som en af de eneste bedrevet just den genre som en artistisk lille
videnskab, der indad søger at vinde hvad udad tabtes.
Hvilket beviser, at virkeligheden trods alt kommer før sproget. Skønt det kan vel ikke helt udelukkes, at næbdyret skulle være en undtagelse fra denne regel. Nåja, den havde vi nu ikke set komme - men who cares? Da i hvert fald ikke os botanikere!
Hvilket beviser, at virkeligheden trods alt kommer før sproget. Skønt det kan vel ikke helt udelukkes, at næbdyret skulle være en undtagelse fra denne regel. Nåja, den havde vi nu ikke set komme - men who cares? Da i hvert fald ikke os botanikere!
I hvert fald læger også jeg nu en "PLAGIAT-FØLJETON" på bloggen, som jeg ellers aldrig
nogensinde reklamerer for - idet jeg nemlig ikke helt kan finde ud
af, om jeg som creti & pleti i grunden er bedst tjent med eller
uden tavse læsere.
Så hvis I skulle høre til de ensomme
uden råd til hverken juletræ eller trøstende engle, så er her en
oplagt idé til konditions-styrkende tidsfordriv. Desuden er den
bedste kur mod jeres egen selvoptagethed den helt uselvisk at vie
jeres opmærksomhed til andres selvoptagethed.
Mother Theresa kunne have fortalt jer
akkurat det samme, men nu gør far her det altså for hende. For med
gamle Groucho's ord: "Is NN still alive?" - "No - she
is still dead..."
Så god jul til både det snakkesalige
flertal og det tavse ditto - alle enerne ej heller at forglemme, for
julen er for alle undtagen muslimer.
Men hov-hov: Kan ordet "ener"
nu også have flertalsform? I hvert fald i ikke i følge min gamle
dansklærer, der nemlig rettede mig heri helt uden pardon. Men takket
være den dristige prof. Jørn Lund's revolution er det i vore dage
ikke bare fuldt legitimt, men endog - ganske ligesom abort af
misfostre og muslimer - obligatorisk påbudt med flertals-formen af
udtrykket "ener".
Det samme gælder det elitære og
feudale prædikat "den eneste", der i sin oprindelige form
nu er blevet forbudt af hensyn til den sociale og kulturelle
mobilitet i demokratiets navn. Og den eneste (!) grund til, at
flerguderi endnu ikke er demokratisk lovpligtigt hertillands er den
sørgelige, at Gud i henhold til Wikipedia og Politikens Oplysning er
afskaffet. Noget lignende er den vise grund til enkelte skribenters
apokryffe eksistens: for på vore dages vilkår er det nemlig det
fineste...
"NOGET LÅNT"
Oliver Stilling's bidrager nu til en verserende og helt kostelig amerikansk "plagiat-føljeton" i sin blog hos POLITIKEN.
Både en kvindelig psykiater, og en kendt
forfatter der tidligere har skrevet om hende, plagieres således grundigt i et
stykke, der så kommer på Broadway.
Oliver Stilling laver herunder sin egen morsomme forfatterskole-øvelse med at lege at han egentlig aller helst
ville plagiere den artikel, hvori den amerikanske forfatter for nylig
har beskrevet sagen. Og det skal ganske rigtigt nok ligne anerkendte
ungdommelige forfatter-øvelser, der handler om en ung og håbefuld
forfatter, der skriver om en ung forfatter osv..
Og det får mig til at tænke: Når
unge journalister og forfattere skriver, gør de det ofte i håb om
at ligne noget andet der er anerkendt. For mangen redaktør vil da
straks finde det "aktuelt, veloplagt og vedkommende" - for
det ved eller tror de, at også andre unge redaktører også gør: og skik følge
eller land fly.
At antage noget der ligner det som de
andre antager, er uden risiko - og dertil irriterer det ikke ved en
originalitet der alene støttes af sin egenrådige tro på kvalitet
helt uden fikse klæbende ligheder med noget, som verden til enhver
tid foretrækker.
Og alene derfor ligger der både i
publicistbranchen og akademia en voldsom fristelse til plagiat ud
over selve forfængeligheden. For opfindsomheden i ordvalg er ret
beset oftest langt mindre imponerende end branchens forkærlighed for
de seneste klicheer - som nu aldrig har fristet mig meget.
Malcolm Gladwell's artikel, som Oliver "Twist" med Stilling altså kun leger, at han han plagierer, har et par sjove
pointer. Især den, at når påviselige plagiater trods alt havnede
på Broadway, så måtte ophavsmanden dog alligevel tage det som en
anerkendelse trods alt.
Javel, men den anerkendelse kan man kun
nyde, hvis man har en så oplagt sag, at selv de mest åndeligt dovne
(kort sagt flertallet) må give en ret i, at der er tale om plagiat.
Hertil må så også føjes, at selv massiv genbrug af dokumentarisk
materiale - her hvad en psykiater har erfaret og beskrevet - er
legitim nok: ganske ligesom romaner om Anden Verdenskrig, der jo
gerne skulle have en dokumentarisk og historisk holdbar ramme. Hvis
derimod også forlægget nu havde været fiktion, så ville det have
være kriminelt - men denne sag var det altså trods alt ikke helt.
---------------------------------------
Ovennævnte åndelige dovenskab handler
om tiltroen til det anerkendte, selv hvor det er banalt, dårligt
eller altså - plagiat: "De kendte har nok ret", og den der
står ene,er et nok bare en misundelig nar -, som vi hursomhelst selv
ikke opnår noget ved at støtte - eller blot indrømme at vi læser.
Flertallet oplever det at følge med i
noget som mange andre taler om just nu, som kvalitetsgarati og
væsentligheds-garanti. Derfor læser alle akkurat det samme - ud
over hvad de er professionelt tvunget til i jobbet. Originalitet er
blevet sjældnere end "økumeniske konferencer på Månen":
et garanteret selvplagiat - som til orientering ikke tillige er et
plagiat..
Men i ovenstående ligger mediernes
fordummende virkning. Og til overmål ses fænomenet på Facebook,
hvor selv ret ubetydelig oplæg og udråb skudt fra hoften af kendte
mennesker, men helst i en flad stil tæt på den billige langside,
typisk giver anledning til den flittigste demokratiske deltagelse.
Originaliteten er ikke altid let at
elske, og dens egen ubevidste præference for det modsatte af kærlig
omklamring gør den nok ikke mere elskværdig. Og for nu at afslutte
med et profetisk citat af hende der lavede omslaget til min egen
første bog: "Når de ikke anmelder dig, så er det fordi de vil
stjæle dine tanker".
Den viste sig siden at være meget
skarpt set. - Og også på sociale medier gælder, at det som man
indrømmer at have læst (f.eks. ved at trykke på den dumme tast som
vi helst indrømmer syge samt enker uden enke-pension) - det kan man
ikke siden plagiere under foregivende af ikke at have læst det...
Og derfor, folkens, skal I ikke altid
tage åben anerkendelse for pålydende - og da slet ikke fra folk der
dog på bunden ved og ser bedre.
En måde man i øvrigt kan tvinge folk
til at indrømme at de læser ens tekster, er at omtale dem kritisk.
Således opdagede Peter Tudvad, at jeg i en blog-tekst havde moret
mig over den helt uproportionale imødekommenhed på Information over
for noget, der dog immervæk tilhørte den biografiske
specialafdeling, men som alligevel fik plads, som var det Tredje
Verdenskrig.
Og det harcellerede Tudvad så helt
legitimt over på Facebook - men med omhu uden at nævne kilden
for ikke at friste fanskaren til noget, der måske endog var en tand
mere opfindsomt end, hvad vi skal mene om Joakim Garff's syn på
Kierkegaard's levned og finker fra panden.
------------------------
Sig nu ikke, at vi atter gentager en
gammel traver. For nok har man skrevet udførligt om emnet mange
gange både her og hisset, herunder en kronik i Politiken i 2011.
Men bliver emnet så i nutidens dumme
forstand "aktuelt", fordi gud og hvermand med spalteplads
nu også kan skrive om det uden selv at have erfaret eller
gennemtænkt det..
Men det gør intet: Bare de folk får
honorar for det, så læser og konverserer alle dannede mennesker om
det og finder det lige pludselig både aktuelt, vedkommende,
væsentligt - ja endog uhyre originalt. For det ligner noget, som
mange med indflydelse gladeligt har vedtaget at lyse i kuld og køn -
måske også fordi det dog ikke irriterede deres forfængelighed.
No comments:
Post a Comment