HEKSEJAGT?
Politikens Bettina Heltberg citerer den gamle franske årgangsvin Chateubriand for de ord, at originale skribenter ikke kendes på, at de ikke plagierer - men derimod på, at de selv er umulige at plagiere.
Ret beset vel at mærke: For her e vist nok tale om en af Niels Bohr's såkaldt dybe sandheder: som Bohr nemlig definerede derved, at det modsatte udsagn af en dyb sandhed ligeledes er en dyb sandhed. Ja, for tag endelig fejl - de asner prøver skam, for den gode vilje fejler heldigvis sjældent noget.
Hvorvidt nu plagiat-beskyldningerne mod Anne-Grethe
Rasmussen og den hæftige opfølgning i WA ligefrem er udtryk for
heksejagt, er svært at vide. Den massive venne-opbakning tyder måske
ikke så meget på det - for hekse har sjældent mange venner. For
"venner" er folk der med rette eller ej mener at være i en
lignende situation, klasse, fagforening osv. - Og derfor forsvarer de kollektivt dem som de opfatter som deres egne - for næste gang kunne det blive
dem selv.
Andre benytter lejligheden til at
demonstrere storsind og ridderlighed dér hvor det ikke står i vejen
for deres personlige forfængelighed, grådighed og ambition. For så
afleder det vor opmærksomhed og sløver vort blik.
For at aktivere en forsvarshær skal
man have et solidt netværk - hvilket forhåbentlig også er en
garanti for, at selv hvis slaget skulle være tabt, så skal noget
nyt heldigvis nok snart vise sig. De virkelige hekse vil typisk kun
få forsvare - for ingen har personlig fordel af det i form af en art
"kredit". Hvem gider pleje kredit hos en bums? Og hvorfor
mon Sokrates ikke kunne stable en tilsvarende forsvarshær på
benene ligesom den skadelidende i den aktuelle sag?
--------------------------
WA's artikel om sagen, giver mig følgend eindfald. Journalister synes ofte at være af den
opfattelse, at alt hvad der ikke er plagiat, så må være originalt.
Men originalitet er tværtimod undtagelsen - såvel i sprog som i
indhold, og selv hos ret velbegavede folk.
Men derfor er det måske, at lovlig
vidtgående sproglig dovenskab i gengivelser af sagforhold af naive
sjæle kan opfattes som "plagiat". Plagiat er dog noget
ganske andet, og langt mere almindeligt - som slet ingen på bjerget
har interesse i at nævne: Almindeligt hos de svage, fordi de føler
sig nødsagede til det, omtrent som med eksamens-snyd i nødens stund.
Og almindeligt hos de stærke med en
forgudende og naiv fanklub, fordi de kan slippe afsted med det - og
sågar selv mod bedre vidende likes og roses af alle deres
underordnede og klienter. Men også fordi de som står stærkt, gerne
lider af forkælelsens umættelighed og magtbrynde - skjult af helt
gratis "generøsitet" af ovennævnte art. Af samme art som
den børnevenlige diktators hjertevarme folkelighed
Jagten på nævnte lille dovenskab er
sandsynligvis en måde at fortrænge bevidstheden om det
grundlæggende islæt af ægte plagiat, som snarere er det normale
end undtagelse - med andre ord en skinhellighed, der skal styrke de
"rene" i troen på egen ærlighed og endda originalitet,
selv i det ret ordinære.
Selv måske lovlig mange tilfælde af
nævnte lille genvej hos i en øvrigt myreflittig person, der
naturligvis med venstre hånd kunne have omformuleret de ting hun
refererer, til sit eget sprog - beviser intet. For der var jo ikke
tale om originale kunstneriske, morsomme eller billedmæssigt slående
forlæg.
-------------------
MEN hvis sådan en sag bliver kendt, så
kunne det muligvis hos nogle vække den mistanke, at når man ikke er
bleg for det ene, så er man måske heller ikke så nøjeregnende i
tungere sager? Og den mistanke bliver så enten anstødsstenen -
eller også bare den bekvemme anledning: Efter devisen, at Cæsars
hustru må ikke kunne mistænkes.
Omvendt kunne man så ridderligt komme
anklagede i møde med den hypotese, at mennesker med så meget omløb
i hovedet som A.G. R. måske ikke altid gider spilde tid på helt
elementære omformuleringer af faktuelle oplysninger - et
rutinearbejde der mere appellerer til de jævnere ånder, der så kan
indbilde sig at være uhyre "kreative". Og som til gengæld
så kan forarges over en A.G.R.'s lejlighedsvise sorgløshed i så
henseende.
Andre kunne dog her tværtimod hævde,
at glæden ved at formulere gennem sit eget fordøjelses-system aldrig
fornægter sig hos det ægte sprogmenneske, så at selv det tørreste
faktuelle dog bibringes en personlig duft og charme:- ganske som ved
fingeraftryk, der jo heller ikke gør persons forskel, men hæfter
ganske upartisk, hvad enten der rapses bajere i redaktionens
køleskab, eller man som Egon Olsen går efter pengeskabe af det
fornemme gamle mærke Franz Jäger. For den sproglige personlighed -
kunne man altså hævde - findes der intet så banalt, at det slet
ikke kan - ja må - sublimeres til noget bedre: ej at forveksle med
det mindst ringe.
På ganske samme vis er ingen melodi så
banal, at den musikalske personligheds besynderlige mysterium ikke
formår at løfte den op til et niveau, som vi dødelige aldrig kunne
have forestillet os. Her må vi taknemmeligt så bare slå ørerne
op.
Men hvis vi går ud fra at vi skam alle
her er jævnbyrdige, ganske som alle som bekendt er jævnbyrdige på
Facebook - så er vi dømte til livslang demokratisk jalousi og
benspænd mod alle egenrådige "hekse": der til forskel fra
A.G.R. næppe ville kunne håbe på at mobilisere nogen forsvarshær
- men allerhøjst "hine enkelte, hvem vi med sandhed tør kalde
vore læsere".
Sådan er det - og sådan har det altid
været. Men når vi læser det, lader alle vi lovligt højt på strå,
som om det bare er det sædvanlige sludder - der dog kun er
sædvanligt i den forstand at ingen andre har skrevet det...Og så i
den forstand, at også dette velsagtens ender med den sædvanlige
historie, der trofast elsker at gentage sig - og som heller ingen
nogen sinde har skrevet om...Simpelt hen fordi nævnte forbrydelses
allerførste trin nu engang altid er og må være tavsheden.
CITAT AF
CARSTEN HØEGH BRØNNUM:
"Journalistik har altid været kopiering af andre i et eller andet omfang. Lige siden - og længe før - jeg i 1969 af min første redaktør, som ny journalistelev (!) ved min tiltræden fik udleveret "en journalists vigtigste redskaber", blyant, blok, saks og en rulle tape, har kopiering i større eller mindre omfang være en kendt og anerkendt del af daglig journalistik."
-----------------------------------------------
Ja - det er vist det normale - også i moderne humaniora. Men skødesynd er dog stadig en synd, når det 1: ikke er nogenlunde åbenlyst at se - men skjult ved omformulering ; 2 dels rammer folk uden stor megafon, dvs. uden reel klageret eller vetoret, og som kun har en begrænset læserkreds - og i tilfælde af klogeligt refuserede manuskripter sågar ingen læsere....Elementary, dear Watson..
En berømt amerikansk professor eller avis skal derimod nok klare skærene og kan jo tværtimod bruge sådanne sager som god reklame.
De der anklages for plagiat, har næsten per definition altid blot dummet sig ved at sakse velkendte ting utilsløret. Men herregud - det skader jo hverken Shakespeare eller New York Times: For den føste er både stor og død, mens den sidste er død og levende - og det er vel heller ikke så ilde.
De der rettelig burde anklages for plagiat - er derimod næsten altid hædersmænd, som alle vil stå sig godt med.
Ja, og vi forventer da rigtignok nu at blive plagieret af hædersfolk -, for det er endnu mere smigrende..
Må man i øvrigt henvise til en kronik om plagiatets psykologi i Politiken 2011,
MEDIERNES EGET ANSVAR?
CITAT AF
CARSTEN HØEGH BRØNNUM:
"Journalistik har altid været kopiering af andre i et eller andet omfang. Lige siden - og længe før - jeg i 1969 af min første redaktør, som ny journalistelev (!) ved min tiltræden fik udleveret "en journalists vigtigste redskaber", blyant, blok, saks og en rulle tape, har kopiering i større eller mindre omfang være en kendt og anerkendt del af daglig journalistik."
-----------------------------------------------
Ja - det er vist det normale - også i moderne humaniora. Men skødesynd er dog stadig en synd, når det 1: ikke er nogenlunde åbenlyst at se - men skjult ved omformulering ; 2 dels rammer folk uden stor megafon, dvs. uden reel klageret eller vetoret, og som kun har en begrænset læserkreds - og i tilfælde af klogeligt refuserede manuskripter sågar ingen læsere....Elementary, dear Watson..
En berømt amerikansk professor eller avis skal derimod nok klare skærene og kan jo tværtimod bruge sådanne sager som god reklame.
De der anklages for plagiat, har næsten per definition altid blot dummet sig ved at sakse velkendte ting utilsløret. Men herregud - det skader jo hverken Shakespeare eller New York Times: For den føste er både stor og død, mens den sidste er død og levende - og det er vel heller ikke så ilde.
De der rettelig burde anklages for plagiat - er derimod næsten altid hædersmænd, som alle vil stå sig godt med.
Ja, og vi forventer da rigtignok nu at blive plagieret af hædersfolk -, for det er endnu mere smigrende..
Må man i øvrigt henvise til en kronik om plagiatets psykologi i Politiken 2011,
MEDIERNES EGET ANSVAR?
Til sidst et godt indspark fra Lars
Holmgaard Christensen:
"JOURNALISTISK DOPING?
Forklaring: Medieindustriens etiske
udfordringer minder om dopingskandaler i cykelsporten.
Du har cykelholdet, mediehusene, der
lever af at kultivere og hyre journalistiske talenter, hvis opgave
det bliver at levere overskrifter og gode resultater for holdet. De
bliver så ledet i det hold, de indgår i af en holdleder, som oftest
er en tidligere fagprofessionel. Det er et hold, hvis overordnede mål
er at vinde og komme først med det sidste og være stærke på
analyserne.
Journalister som ynder autonomi er
samtidig indbyrdes konkurrerende alle journalister imellem uafhængig
af hvilket hold eller mediehus, de er hos, og de kæmper for at vinde
journalistiske priser og hæder. Via egne præstationer kultiverer de
deres eget navn. Når en journalist doper sig med opdigtede kilder,
kopierede tekster og lignende, så præsterer vedkommende og også
holdet evt. bedre, og bliver vedkommende afsløret, ja så ryger
vedkommende af holdet og holdlederen kender sjældent noget til
snyderiet. Holdet kører videre med nye ryttere. Intet er forandret,
ingen spørgsmål bliver stillet til, hvorfor kopiering, plagiering
og digteri er nødvendig i den journalistiske opmærksomhedsindustri.
Sjældent ser ledelserne det som en redaktionel problemstilling."
--------------------------------------------------------------------
Glimrende iagttagelse: Plagiat er nemlig efterhånden noget nær det normale
både i den akademiske og journalistiske verden. Og de der påtaler
de grovere af slagsen, fryses ud, såfremt synderen er højt på
strå. - ja allerede originalitet er såmænd ofte forbrydelse nok
til at begrunde fyring i tavshed...
Rivalitetens smålighed i denne
komiske kamp om ære og priser for absolut vellykket normalitet skal
heller ikke undervurderes.
I det seneste aktuelle fald er der så
måske i jule-travlheden sket en praktisk bommert, som ikke rammer
nogen eller fratager nogen hvad der var deres. Og hvor de udeladte
citationstegn muligvis endda kan være underforståede: Omtrent som
når folk citerer Newton, Storm P. eller Shakespare uden hver gang at
nævne den velkendte kilde. Noget lignende kan også være tilfældet
med de tilsvarende forseelser som nogle har klandret vor
uddannelses-minister for.
Sådanne fodfejl er pærelette for
enhver at påvise, når det glamourøse ophav jo ikke just er en
miskendt sibirisk tugthusfange - og alene af den grund intet mister,
men blot opnår god reklame: "Se bare : Selv dygtige folk i
andre lande kopierer mig!".
Men dog alligevel stadig ret
symptomatisk for tidens og den herskende nye klasses kultur - og
derfor måske heller ikke helt uden en vis nemesis...
Hykleriet ligger i, at kun når
magtfulde instanser der ingenlunde mister noget derved, kopieres selv i småting - så slås det stort op. Mindre privilegerede samt mindre organiserede uden megafon kan
derimod rende og hoppe - også i anderledes grove cases, hvor den
ramte jo samtidig reelt fratages retten til sit eget arbejde og
tillige som uetableret reelt frakendes klageret. Ganske som i H.C.
Andersens "Skyggen", hvor "skyggen" til
demokratisk spot og spe for massepsykologiens veluddannede
folkedomstol udpegede den arme mand som sin egen misundelige skygge -
ynkeligt forgræmmet af lutter "negativ opbyggelighed"...,
Som det vist for tiden gerne kaldes i
kulturafdelingen...
Kendere af branchen fremhæver også
pressede arbejdsforhold som en faktor, der inviterer til hvad
Holmgaard rammende kalder "doping".
Men nu er det jo altså ikke "medier",
men mennesker der hugger fra hinanden.
For det andet er det yderst sjældent, at
nogen fyres for manglende originalitet - for det dulmer tværtimod den
indbyrdes rivalitet. Så modsat ved eksamensbordets skillevej her og
nu, så er det som til daglig presser mennesker til plagiat (harmløst
eller grovt), nok oftest deres egen forfængelighed.
Tænk blot på, at mange af de mest
urokkeligt konsoliderede i både medierne og andre brancher ikke
altid kendetegnes af hverken at være kontroversielle (slet ikke i
forhold til ledelsen) eller specielt originale. Men derfor kan de
skam godt være velbegavede.
I alle forhold gælder jo at den sidder
tryggest, der ikke stikker for meget ud. Så det undgår de klogeste
her i verden,,,
No comments:
Post a Comment