OM
KUNSTEN AT FINDE EN GAVE TIL JULEMANDEN
En
café-kunde med på en lytter spurgte engang, om jeg havde studeret
teologi. Tja, jo det kunne man vel egentlig godt sige. "På
universitetet?" - "Nej - i virkeligheden..."
Det
surreelle aha-effekt skudt fra hoften snarere end fra Forfatterskolen
og andre febrilske resocialiserings-tiltag, beroede her på, at kun
en bogstaveligt troende ville kunne sige sådan i ramme alvor. Så
hvis en religiøs lytter nu havde anholdt mig for egenrådighed,
ville han dermed blot have afsløret sin store svaghed i troen.
For
ting må jo være virkelige for at kunne studeres live - hvilket også
er grunden til at den bedste humaniora sjældent kommer fra
universiteterne, der hovedsagelig samler op, katalogiserer,
kommenterer og konserverer, hvad andre har sagt mere rammende: Fordi
de formastelige nemlig selv har set det i virkleigheden...
I
"Godfather" er der et herligt replikskifte i scenen, hvor
helten dræber sin fars attentatmand under et forligsmøde. Skurken
bedyrer på sit oprindelige fædrelands sprog: "Jeg beklager
meget det med din far - du skal vide at jeg er en mand af ære og
hæder". - Svar: "You don't need to tell me - I already
know...."
Skurken
udbryder spontant med et yderst vantro og næsten lidt frustreret
blik: "So you already know?"
Samme komik som ovenfor: For hvis en person virkelig er en hædersmand, behøver man i reglen ikke at sige det.
Samme komik som ovenfor: For hvis en person virkelig er en hædersmand, behøver man i reglen ikke at sige det.
Og
nu kommer vi til hvad vi ville sige: Sent belært af livets skole har
vi omsider fattet, at man selv uden hverken talent eller etik kommer
langt i verden ved på både runde, lige og skæve dage at skamrose
alskens medie-kendte personager for alle de dyder som de enten savner
eller kun besidder i helt ordinær grad og måske endda kun på anden
hånd.
Men
mit problem er nu bare: Hvordan skal man dog skamrose folk for
fiktive dyder, når de slet ikke aspirerer mod fiktive dyder, idet de
nemlig allerede besidder dem i virkeligheden og derfor er lige så
immune for smiger som Gud: Der i henhold til skolastikkens kirkefædre
kendetegnes ved som den eneste at besidde alle egenskaber i den
højeste potens.
At
smigre Gud er kort sagt per definition lige så krop-umuligt som at
give Julemanden en julegave. Derimod ville det jo nok være muligt at
smigre nogen der ikke er direktøren for de hele, ved at skamrose ham
for faktisk at være det...
HEUREKA:
Jamen var det så ikke en idé at smigre Julemanden med, at han
ligefrem er Gud - alt imens vi med den anden hånd smigrer Gud ved
ligefrem at antage ham for Julemanden selv?
Omtrent
ligesom folk i kulturlivet og mediebranchen sørger for at holde alle
veje åbne ved med omhu offentligt at gratulere alt hvad der med
fordel kan gratuleres - idet de med storsindet højmod ser helt
gennem fingre såvel med mindre forbrydelser som med, hvad verden
naivt opfatter som spændende og undertiden drabelig rivalitet eller
uenighed.
Men
er alt ovenstående ikke blot Goldberg'ske variationer over den
velkendte umulighed af at finde en gave til den som allerede har
alt?
Kort sagt: You already knew....
-------------
Åh - det må I sørme undskylde, og læsernes redaktør beklager meget det indtrufne: For hæder og retsind er de redaktionelle dyder som vi sætter aller højst: ja endda så højt. at de endog nyder streng beskyttelse mod den satire, som alvorsfulde professorer ellers landsdækkende kappes om at katalogisere og lovprise i kanoniserede afhandlinger, som må være uomgængelige ved enhver tidssvarende indfødsrets-prøve.
Kort sagt: You already knew....
-------------
Åh - det må I sørme undskylde, og læsernes redaktør beklager meget det indtrufne: For hæder og retsind er de redaktionelle dyder som vi sætter aller højst: ja endda så højt. at de endog nyder streng beskyttelse mod den satire, som alvorsfulde professorer ellers landsdækkende kappes om at katalogisere og lovprise i kanoniserede afhandlinger, som må være uomgængelige ved enhver tidssvarende indfødsrets-prøve.
No comments:
Post a Comment