STUDIER I FUGLEKIGGERNES
ANTROPOLOGI
SMÅ OG STORE SYNDER
SMÅ OG STORE SYNDER
På
ornitologiske brændpunkter kan man støde ind i de særeste
eksistenser. Forleden gubberne der var kørt gennem det halve Sverige
på en nat alene for at se en vildfaren og helt uanselig sibirisk
sangfugl - som tilfældigvis var nødlandet nær Sverige højeste
vandfald: som den med en selvbevidsthed på højde med præsident
Putin's præsterede at overdøve.
Dagen
efter et par lignende ildsjæle, som dog havde nogle yderligere
punkter på dagsordenen. Den ene lignede i forbløffende grad vor
jævnaldrende danske poet Henrik Nordbrandt både i statur,
fysiognomi og mimik, men syslede i fritiden med at lede efter mulige
ørnereder i oplandet nede omkring Jönköping.
Den
slags bør slet ikke undre: - For under forskjellige livsforhold vil
fænomenet 'sjæl' ytre sig på vidt forskjellige måder. Og det
ville være meget naivt at tro, at en genfødt Mozart bare ville
fortsætte hvor han slap. Genfødsler skulle jo tværtimod lige som
prøveløsladelser bruges som en chance for ligesom i sin tid Paulus
at sadle helt om.
Ligner
mennesker af samme udseende mon også hinanden indeni? Selv er jeg
tilbøjelig til at tro det - men min bedstefars begavede gamle
husholderske med kun 7 års skolegang affyrede i sin tid fra hoften i
en lignende anledning en forbløffende skarpsindig grund til at
betvivle denne naive antagelse. Noget i stil med, at bare fordi du
har vundet stort i lotteriet, kan du vel ikke forvente så tillige at
vinde på travbanen og på casinoet. - Men time will show...
Den
endnu ukendte digter nåede dog helt uden biografisk briefing at
konstatere intuitivt, at jeg var "en dansk vilde".
Og redaktionen må her tilføje, at en "vild" er en der ikke anerkender de gængse sociale og statistiske kriterier - og den vilde kan såmænd derfor undertiden vælge en fredsommelig linje just hvor andre i demokratisk orden stemmer for fars hammer.
-------------------------
I går genså jeg den udslukte og derfor i vore dage ufrivilligt fredsommelige vulkan Städjan i Dalarna - men med den ekstra krølle, at en stockholmsk fuglekigger dagen før havde fortalt, at kun få hundrede meter fra parkeringspladsen ved vejs ende havde han dér set fjeldpiberen med unger - på dansk "pomeransfugl": en due-stor vadefugl på fjeldhederne, og med pomerans-farvede bryster (!)
Og redaktionen må her tilføje, at en "vild" er en der ikke anerkender de gængse sociale og statistiske kriterier - og den vilde kan såmænd derfor undertiden vælge en fredsommelig linje just hvor andre i demokratisk orden stemmer for fars hammer.
-------------------------
I går genså jeg den udslukte og derfor i vore dage ufrivilligt fredsommelige vulkan Städjan i Dalarna - men med den ekstra krølle, at en stockholmsk fuglekigger dagen før havde fortalt, at kun få hundrede meter fra parkeringspladsen ved vejs ende havde han dér set fjeldpiberen med unger - på dansk "pomeransfugl": en due-stor vadefugl på fjeldhederne, og med pomerans-farvede bryster (!)
Ja,
for hør nu efter: Hos fjeldpiberen er det nemlig hannen der udruger
æggene og opfostrer afkommet. Hunnen nøjes med tålmodigt at lade
sig parre, mens hun sammenbidt tænker på The British Empire, og
dernæst lægge sine nok temmelig hårdkogte æg - hvorefter hun
rejser langt sydpå igen: Noget for noget...
Endvidere
er fjeldpiberen ikke spor bange for os landkrabber - og det slipper
den langt bedre fra end i sin tid dronterne på øen Mauritius, som
alle blev spist af hønefulde hollandske sømænd.
Ja, for vi tænker: "En fugl der slet ikke er bange for os, kan da heller ikke være værd at spise - for så ville den nok vogte sit skind mere jomfrunalsk." Omtrent ligesom vi om de borgerligt kun beskedent meriterede tænker: "Hvis de havde haft bare en lille smule begavelse, så ville de bestemt ad åre være kommet nogenlunde op af skidtet og op i lyset ligesom alle andre."
Ja, for vi tænker: "En fugl der slet ikke er bange for os, kan da heller ikke være værd at spise - for så ville den nok vogte sit skind mere jomfrunalsk." Omtrent ligesom vi om de borgerligt kun beskedent meriterede tænker: "Hvis de havde haft bare en lille smule begavelse, så ville de bestemt ad åre være kommet nogenlunde op af skidtet og op i lyset ligesom alle andre."
En
tydeligvis ligesindet svensker ankom samtidig med mig og gik under
alvorlig modtagelse af mobil-instruktion resolut i den angivne
retning. Han beordrede mig faderligt til at gå parallelt med ham i
passende afstand i stedet for i hans fodspor for at opnå bredere
visuel dækning. Men til sidst opgav vi, så han vendte vredladent
berigtigende sin mobile avatar tilbage til bilen som en skuffet mand.
Selv
måtte jeg dog blive lidt endnu i området for at lade mig bjergtage
af udsigten - og så lige pludselig stod fjeldpiberen med sine to
unger foran mig.
Men er det ikke i grunden frygteligt dekadent at brænde al den benzin af langt op i bjergene bare for at se en pipfugl, som selv næsten ingen energi forbruger? Tænk, hvis alle mennesker opførte sig sådan!
Men er det ikke i grunden frygteligt dekadent at brænde al den benzin af langt op i bjergene bare for at se en pipfugl, som selv næsten ingen energi forbruger? Tænk, hvis alle mennesker opførte sig sådan!
Det
er ganske rigtigt. Men hvis derimod en million mennesker alle flyver
til Rio tur retur for at se en VM fodboldkamp og danse samba, så er
der anderledes fornuftig og berettiget balance i tingene, ikke sandt?
Forholdet er helt analogt med det paradoks, at når en feteret
kunstner eller forfatter taler og skriver om sine egne arbejder,
anses det for almengyldigt og aktuelt. Men hvis en helt ukendt
lejlighedsvis formaster sig til det samme, anses det for pinligt
selvoptaget.
Sagen
er den, at når de uskyldige af og til synder en smule, så kan alle
og enhver se kontrasten - hvorefter de udråbes til skamløse
hyklere. Men når helhjertede forbrydere synder med anderledes
forslag og med hjertets renhed, så kalder vi det konsekvens og sund
naturlig fremdrift.
------------------
At sidde i timer over morgenkaffen og dermed måske gå glip af noget af det jeg kom for at se, alene for at skrive uden hverken løn eller nytte (det skulle da være den at give berettigede folk "inspiration") - kan i overført forstand ligeledes opleves som en "synd": ikke i etikkens forstand, men i samme forstand, som når vi taler om dårlig "kampmoral" eller "arbejdsmoral".
Men andre ville sige det stik modsatte: For hvad der ses som fornuftige mål, og hvad der ses som umoden faneflugt og fej undslåelse for livets strenge fordringer, er jo relativt. Og hvad gør man, hvis man nu har flere parallelle, men bare komplet uforbundne livsmål? For så vil man jo altid få en smule dårlig samvittighed, uanset hvad man vælger...
------------------
At sidde i timer over morgenkaffen og dermed måske gå glip af noget af det jeg kom for at se, alene for at skrive uden hverken løn eller nytte (det skulle da være den at give berettigede folk "inspiration") - kan i overført forstand ligeledes opleves som en "synd": ikke i etikkens forstand, men i samme forstand, som når vi taler om dårlig "kampmoral" eller "arbejdsmoral".
Men andre ville sige det stik modsatte: For hvad der ses som fornuftige mål, og hvad der ses som umoden faneflugt og fej undslåelse for livets strenge fordringer, er jo relativt. Og hvad gør man, hvis man nu har flere parallelle, men bare komplet uforbundne livsmål? For så vil man jo altid få en smule dårlig samvittighed, uanset hvad man vælger...
Tja,
så må man som landmændene dyrke en art vekseldrift mellem
skiftende jorder og afgrøder. Men man kan vel også undertiden
forsøge at bygge en mental bro mellem sine forskellige mål og
virkeligheder...
Og
det være hermed gjort. Også selv om vi erfaringsmæssigt udmærket
ved, at det går som med broen over River Quai, der måtte
genopbygges hver måned.
Den
slags holder nemlig en både en Sisyfos og en Don Quijote i topform -
på samme vis som vor ukendte digter ovenfor muligvis er tvunget til
at holde sig bedre i form end hans mere berømte tvilling.
No comments:
Post a Comment