
Bare
fordi
noget er tilladt, behøver man ikke nødvendigvis også at gøre det
– for hvad der alene har sin legalitet at brøste sig af,
forekommer os ærligt talt noget kedsommeligt.
Omvendt gælder
imidlertid
så også, at bare fordi noget er forbudt, behøver man ikke
nødvendigvis at undlade det: For det forbudne forekommer os som
bekendt selv helt
uden
yderligere varedeklaration allerede uhyre
spændende. Og dette gælder kun desto mere, hvis man derved oven i
købet løber en betragtelig risiko for at blive skudt, selv helt
uden bistand fra vor
tids profetisk
ufejlbarlige skarpskytter.
Men
omvendt er der nu
også
svenske spioner, der har undgået livsvarigt
fængsel
ved netop at krydse den forbudne militære grænsezone til Rusland,
som
også vi forleden
dristede os til at forcere
– men altså helt
uden
anden grund end den, at det er strengt forbudt.Men
bare
fordi en historie er bund-kedsommelig,
så
behøver
man vel
ikke
nødvendigvis også at trykke den? Nej, men det er da
helt
bestemt et vægtigt argument, der vil blive taget i betragtning med
den samme næsegruse respekt i samtlige typografiske lejre her
til lands.
Så vi krydser både fingre og floden Rubicon - og kaster hermed
terningen...
Men apropos satire – skønt
hvem har sagt et ord om satire, og hvem taler i øvrigt om satire, udover de der ikke ejer den? Men apropos eller ej, så skal
selveste
Muhammed (for
en mand af hans format behøver slet intet ”apropos”, modsat denne
verdens mange dresserede cirkusdyr), ved
en lejlighed have udtalt til verdenspressen: "Hvordan kan vi
egentlig talt forlange, at de vankundige skal tolerere karikaturer -
når vi som er oplyste, end ikke kan tolerere at høre sandheden?"
Vi
kan ikke være enige om alle med alt, og vi er derfor alle uenige om
noget: Alene heraf fremgår allerede sam-eksistensens store
udfordring – der som
bekendt skræmmer
enkelte til at kaste håndklædet i ringen for i stedet at blive
munke eller eremitter. En
salomonisk genial, men også noget paradoksal måde at forene alle
umage lejre
på, består i at slå dem i hartkorn som lige skrækkelige på hver
sin vis.
-
Ja altså,
hvis
da
ikke de
umage lejre
kommer
os i forkøbet ved selv
at
yde os
den selv samme tjeneste: nemlig ved dog at kunne enes på dette ene
punkt, at med denne NN vil ingen af os have at gøre - selv hvis han
i et øjebliks svaghed i troen skulle finde på at smigre os på
samme kluntede vis som alle normale ansøgere.
Omvendt
gives
der jo så også
mange
misundelsesværdigt
uklandelige æresborgere,
som i deres uangribelige frygtsomhed synes
lige
spiselige for ethvert segment – hvorved
de hæderværdigt
bidrager
til disses sluttelige
forsoning.
Hvis vi ikke
kan blive uenige om andet, så kan vi altid blive uenige om
muslimerne. Og det skal de have megen tak for, for der gives intet
højere og
for vor etniske sammenhængs-kraft befordrende end
debat – og debattens beskedne anledning bør da bestemt også nævnes med tak på linje med vor loyalt
”emanciperede” hustru samt bevilgende fonde i
vor debat-antologis
forord.
Men at
snakke om "muslimerne"
- ja endog
danne
forskellige skoler af lige kedelige meninger om dem, er til
gengæld næppe særlig
befordrende for
integrationen.
Denne
meriterende menings-larm non-stop må
da gøre
vore sidste fredelige mohikanere
- der jo
åbenbart
af
vor tids eksistentialister kun tilkendes eksistens i tredje person
flertal – endnu mere tossede oven i bøtten end de der allerede er
det...
For
det
må da til
sidst resultere i
forfølgelsesvanvid
således
alene at
eksistere som
et
sociologisk-etnologisk
menings-substrat
for
vor
dannede offentlighed.
Og
hvordan
opfører pæne
borgere
sig, når de
handler i deres kiosker: Bestiller deres
varer, betaler med
et professoralt afvæbnende blik af adspredthed: ”Jeg befinder mig
i virkeligheden slet
ikke
her og
er derfor principielt
og
så at sige transcendentalt hinsides
skudvidde”. Hvorefter de går styrkede op og skriver fornuftigt videre om ”dem” på
spalte-akkord – idet de
dog besindigt takker Herren for, at muslimerne i akkurat
deres
kvarter mirakuløst nok endnu er forbløffende
fredsommelige.
Karrierens søde små danske fraktioner af
borgerlig uskyld i menings-pusleriernes bekvemme daglige lille soduko
er i al deres pæne forudsigelighed måske alligevel ikke i længden helt uskyldige.
En sindssyg betroede engang sin psykiater, at
han frygtede at opbruge al sin intelligens ved at tænke for meget.
På lignende vis synes mange at frygte, at deres
fantasi
skulle slippe op, og bruger den derfor kun i meriterende sammenhænge.
I begge tilfælde dog
tilsyneladende en
yderst
kontraproduktiv medicinsk
strategi...
Nej, få
”dem” i
stedet til
at le - og giv dem lejlighed til at få jer til at le! Således
som da min kioskejer på et
fonetisk foruroligende
perfekt dansk, som
eller kun højt betroede kontra-spioner mestrer,
forleden mente, at jeg ligesom
i sin tid Tycho
Brahe
burde gå til en læge med min røde næse. "Orientens
Humor", you know...
Men
vist
er denne
kunst
da
langt
sværere end at skrive den samme klumme som tyve
andre allerede har skrevet tyve
gange årligt
i snart ti år.
- Men
øvelser gør mester, som
Gandhi sagde, dengang
han forsøgte
at blive ryger.
Vort
eksempel
er dog indrømmet uheldigt valgt, for det
lykkedes nemlig
trods
megen øvelse aldrig
Gandhi
at
blive
ryger–
efter sigende grundet den selv
samme ufokuserede
tankegang, der snart
også gjorde
en
ende
på hans juridiske
karriere.
Men
Profeten selv hyldede dokumenteret
akkurat
den samme devise - og i modsætning til Gandhi levede den mand
akkurat lige så forbilledligt som han lærte. En apokryf kilde vil
endda vide, at han ved samme lejlighed skal have tilføjet: ”Oh,
hvem der nu rådede
over
en personlig klumme til denne sandheds udbredelse!”
Men dette
er tydeligvis
en senere tilføjet forfalskning, for Profeten var selv sagt højt
hævet over den
slags
forfængelige fordringer
– som jo i vore dage desuden enhver
aspirant
med en smule pli og tålmodighed kan
få indfriet i tidens fylde.
Men hvorom alting nu er:
Denne
evige
plenum-debat
minder om både
middelalder-kristen
skolastik eller hidsige journalist-øvelser
i debat-teknik.- Men
nogle
ting kan kun løses ved man løfter
dem op i
en højere
dimension: f.eks. tragediens,
poesiens eller
humorens,
der jo oftest
glimrer med deres
fravær i denne ivrige
medie-optagethed
af hvad nogen sagde eller burde
have sagt.
Kampen
for æren i debatten er akkurat
lige
så stædig og
umorsom som
skolastikernes strid
om englenes vinge-kapacitet i sin tid.
Ja,
I ved: Hvis en ørn kan bortføre et spædbarn, hvor stort et barn
kan en engel mon så lette med under gunstige vindforhold?
Men islamisterne
selv indbilder sig i det mindste kun
sjældent som min kiosk-ejer
at repræsentere
”Orientens
Humor”.
Er der for
resten nogen
der nogensinde har talt med en muslim – altså
ud
over begge
lejres
lurmærkede Onkel Tom typer med kvote-status?
At
noget i grunden ret
elementært
skal kunne æltes i årevis på linie med virkeligt
dybsindige eller morsomme intellektuelle spørgsmål såsom
livets og kedsomhedens oprindelse, hvem af de to der mon kom først,
og
om den første tillige var den andens årsag eller
omvendt –
det kan
da vel
ikke
have sin rigtighed?
En
anden
vej
end
humorens var omvendt
den
at
fatte sig i
besindig
og
uafviselig matematisk
korthed for ikke at indbyde til hanekampens uøkonomiske
overlæssethed med dokumenter og henvisninger, som ingen jo
alligevel gider læse: måske
lige
undtagen ved Nürnberg-processen, hvor dog
selveste
Göring
ikke
desto mindre af
selv
samme
grund
adskillige
gange måtte
trække
på smilebåndet.
Dvs. vent med at skrive, til trangen til at "svare igen"
og "forsvare sig" er forduftet - dvs. gør først noget
helt andet og sjovere – og svar så bagefter af overskud og
efter at have sovet på det, som en
ren
biting:
hvis I altså stadig
gider
til
den tid. For
som allerede Platon sagde: De bedste gider ikke
altid.
Men
at sige noget substantielt
nyt
i
sagen bliver
nok
svært
– for
alt
er jo
8-9 år gammelt, herunder såmænd
også
dette med, at sær-hensyn på sin
vis
er fornærmelige
for muslimerne. Det ved jeg, for jeg bemærkede
det tilfældigvis også
selv dengang
selv i en kommentar i
”Information” -
uden dog at drage praktiske slutninger af denne
flyvske
observation
af sådanne
sagers
pudsige aspekter.
Sær-hensyn
kan nemlig
uanset
hvad undertiden
være
næsten lige så praktiske som de hensyn til overordnedes ærekærhed,
som de fleste af vort
lands menings-berettigede
med ret tidig omhu
har
benyttet fra dag ét
i karrieren
- og nu
om stunder så
sandelig også på de
sociale medier, skal vi love for.......
Men vist
er også
den
art høflighed i grunden noget
fornærmelig.
Javel
– men
hvorfor mon I så aldrig fortalte dette til jeres professor, jeres
vejleder, jeres forlægger og
jeres redaktør, men har
tværtimod
altid taget sådanne
for begge parter lige skammelige "sær-hensyn": selv uden at
være truede
på livet?
Ja, undskyld os, men én
tosse kan som bekendt spørge om mere, end ti vise kan svare på. Men
på den anden side kunne en sofist så her indvende, at det vel ville
være mest respektfuldt at behandle sine muslimer på samme
verdenskloge og besindige vis, som man behandler sine
foresatte...
Til gengæld står nogle af os så nu med
følgende paradoksale gåde: Når nu sær-hensyn således ret beset
er en smule fornærmelige – hvoraf kommer det mon så, at de
personer som vi selv uklogt i tidens løb netop undlod at skamrose i
regelmæssige doser, ikke honorerede os mere rundhåndet for denne
vor tiltro til deres ubestikkelighed og høje personlige integritet?
Heureka! Det var naturligvis for ikke at risikere at blive slået
i hartkorn med de bestikkelige, der nemlig altid rundhåndet belønner
sådan tarvelig smiger? Åh ja, just sådan forholder det sig nok:
For netop inferiøre personer lægger forståeligt nok en særlig vægt
på at blive lovprist for den høje integritet, som de notorisk
savner.
Ganske samme type paradoks kender vi fra sagligt
eller moralsk højst berettigede personer, der kronisk
selvudslettende undlader at hævde sig tilstrækkeligt til at blive
hørt endsige slå igennem – netop for ikke at blive slået i
hartkorn med alle de anderledes uberettigede, som savlende af jubel
og aldeles blottet for skam organiserer hele deres tilværelse og
deres familie som en livslang PR-kampagne for dem selv.
Nuvel,
alle nok omtalte sær-hensyn er det altså hur som helst undertiden
klogt at tage; og det er som bekendt netop højeste mode at være
klog – ja vel endda noget opreklameret i stil med 1600-tallets
nederlandske hausse for tulipaner i alle mulige farver og
afskygninger. Men hvorfor lige tulipaner? Nej, vel – og den
nederlandske finans-boble bristede jo ganske rigtigt også til
sidst.
Men skal man smigre sine foresatte, så kan smigeren
med en mere erfaren bekendts forgæves ord engang simpelt hen ikke
blive for tyk, for ”de sluger den råt”. Dette er så meget
heldigere, som langt den meste smiger i verden netop er komisk
kluntet.
Men kan det virkelig have
sin rigtighed, at så kloge og betydelige personligheder som de
tilbejlede ikke ser denne kluntethed? Nej, det kan det da
forhåbentlig ikke – men måske er det da også netop smigerens
kluntethed, der smigrer dem: For denne er nemlig er et langt mere
ubestikkeligt vidnesbyrd om aspirantens åndelige underlegenhed end
selve smigerens på skrømt postulerede selvudslettelse.
Men på ganske samme vis
forholder det sig tilsyneladende med fornærmelse: Hvad der nemlig
fornærmer langt mere end selve det leksikalske indhold af nogen
fornærmelse, er den anderledes indiskutable overlegenhed i selve
fornærmelsens form. Dette ses allerede deraf, at en suveræn form
selv helt uden mindste fornærmelige budskab alligevel af personer
med behov for smiger, altid modtages med stum afsky som et
utilgiveligt slag i ansigtet.
Ganske
som vi alle er undselige
syndere for Herren, således kan vi altså alle behøve nok så
ydmygende sær-hensyn i
ny og næ –
og da i særdeleshed hensyn
til
vor prestige, der nemlig med vore dages af hensyn til omsætningen
indbyggede forældelse ikke tåler ret
mange
ridser i lakken.
Og
apropos vort emne – eller skulle vi mon her tværtimod sige ”forresten”, omtrent
lige
som
med de bisætninger, hvor et ”og” kan forsvares lige så godt som
et ”men”: ”Han er ikke kristen, og/men tilbeder dagligt
Shiva”.
Kort sagt apropos: Hvis
vi
nu absolut for vor
elites
folkelige sammenhængs-krafts skyld må og skal have denne evige
plenum-debat om vore muslimer, så behøver vi
en kontant
og ubestikkelig ordstyrer
for at undgå at ende i et retningsløst og
atomiseret
menings-kaos uden hverken hoved eller hale.
Næ-nej
- hold
jer nu ikke beskedent tilbage, for mangen skarp debattør og
menings-bøllefrø med medietække har
skam
trådt
sin sociale mobilitets barnesko
som fordringsløs ordstyrer med store og lærevillige drenge-øren -
der så småningom resulterede i: endnu mere af det samme.
Et
andet godt råd på
falderebet:
Tal aldrig igen
i tredje person om Vesten
Humor
–
endsige
dens
selvironi:
For
også de ting foretrækker nu engang at optræde i første person. -
Men
apropos Rusland - så har jeg ganske
ligesom Gandhi altid
drømt om at se Kamtjatka: Dér findes ganske vist ikke som i Alaska
hamburgers – men til gengæld en
hel
del
”endnu
levende” vulkaner...
Hur
som helst: Når
”satire” erfaringsmæssigt så
ofte
virker stik modsat hensigten,
selv
på
de oplyste, og får disse
til som stædige moskusokser at stille sig i en
tavs
og massiv ringmur omkring deres
æressager
og så at sige etniske selvbedrag – så er det nu svært at være
meget
mere
optimistisk
omkring
den
samme metodes anvendelse på de mindre
oplyste.
For
hvad nu hvis
Muhammed ikke vil komme til bjerget? Vi
mennesket
påskønner
nemlig i reglen kun det
sjov
vi selv laver, frem
for selv at måtte
føle
os
ramt af de
andres sjov – som vi derfor bekvemt afskriver som meningsløst
pjat
og pjank, der nemlig ikke må forveksles med Vestens Humor, som er en
anderledes alvorlig og
højpandet sag.
Således
siges narren hos Shakespeare jo også
at have de bedste replikker.
Javel, men i så
fald
var det måske også
bedst
at lade folk lave
deres egen satire – over
deres egne profeter... På
ganske samme vis gælder jo også, at selv nok så tiltrængte forældre-oprør på vore klassekammeraters vegne i reglen
kun
får
dem
til at
stejle og
tage deres
forældre
uforbeholdent i forsvar.